Frisörföretagarna sålde över 3000 biljetter till Destination Highlights Nordic XPO 2022 med hjälp av vår Digitala Marknadsföring.
The Customer
Frisörföretagarna är en bransch- och arbetsgivarorganisation för frisörer som arbetar för en seriös, trygg och lönsam bransch. Genom påverkan, information, samverkan och utbildning skapar de förutsättningar för ett sunt företagarklimat. Med sina 4500 medlemmar utgör de Sveriges största frisörnätverk och är en stark röst mot politiker och andra beslutsfattare.
Medlemmarna får exklusiva förmåner, tillgång till kostnadsfri rådgivning samt möjligheter till nätverkande och event i hela landet. Alla medlemmarna är med och stöttar arbetet för en långsiktigt hållbar frisörbransch.
The Challange
Destination Highlights Nordic XPO är mässan som arrangeras av Frisörföretagarna. Första gången mässan ägde rum var hösten 2019 och den blev obestritt Nordens största frisörhändelse med över 3000 deltagare som under 2 dagar samlats på Waterfront i Stockholm för att få uppleva ett fullspäckat schema med utställare, shower och underhållning av artister som avrundades med en stor bankett.
Under pandemin kunde mässan inte genomföras men hösten 2022 skulle eventet arrangeras igen och nu var förväntningarna skyhöga. Den här gången skulle lokaler på flera tusen kvadratmeter fyllas med en lika stor publik som förra gången och de skulle få uppleva det häftigaste inom frisörvärlden på länge.
Personerna som arrangerade förra mässan hade nyligen lämnat Frisörföretagarna och mycket erfarenhet tillsammans med deras nätverk gick upp i rök när de försvann. Frisörföretagarna är duktiga på organisk marknadsföring och har en egen Art Director men en viktig pusselbit återstod och det var att hitta en skicklig digital marknadsförare vars uppgift var att samla en stor publik.
Jag kom i kontakt med Frisörföretagarna och vi diskuterade biljettförsäljning under ett möte som slutade med 2 vinnare. Mitt uppdrag blev att leverera digital marknadsföring och Wiveka Gillow, vice VD på Frisörföretagarna hade hittat en skicklig digital marknadsförare. Det fanns ett allvar och en stor press på att lyckas. “Om biljettförsäljningen misslyckas, då blir det miljonförlust och det får bara inte ske” förklarar Wiveka Gillow.
The Solution
Frisörföretagarna valde att använda riktad digital marknadsföring med annonser som visades på Facebook, Instagram och Internets alla annonsplatser men enbart för medlemmarna och besökarna till deras hemsidor. Strategin var att skapa medvetenhet och trigga till biljettförsäljning i ett tidigt skede för att sedan köra påminnelser som skulle poppa upp överallt och bygga upp ett köptryck i slutskedet.
Marknadsföringen sattes upp så att de potentiella köparna möttes först av varma annonskampanjer för att sedan övergå till heta annonskampanjer. På så vis skapade vi medvetenhet och bjöd in till en sofistikerad kundresa med skräddarsydda annonser som styrdes mot olika landningssidor beroende på mognadsfas.
Direct Digital Marketing & Project Management
Riktad digital marknadsföring är det bästa valet för medlemsorganisationer som arrangerar event för sina egna medlemmar. Vi använde enbart varm och het marknadsföring vilket innebär låga annonskostnader och vi kunde verkligen fokusera på medlemmarna som hade störst sannolikhet för att köpa.
Utan en projektledning som drev projektet framåt och som höll ihop 7 leverantörer så hade det här uppdraget blivit svårt att ro iland. Vi bidrog också med IT-teknisk expertis genom att medla mellan IT-leverantörerna och kunden, likt tolkuppdrag men med siktet inställt på biljettförsäljning.
The Implementation
Marknadsföringen hade sina utmaningar men tack vare bra framförhållning och god kommunikation kunde vi ta oss igenom alla hinder utan negativ påverkan på våra marknadsföringskampanjer. Bra jobbat allihopa !!!
Hinder som skulle ha kunnat påverka negativt:
Långt innan den digitala marknadsföringen kom in i bilden hade Frisörföretagarna beställt ett projekt vars uppgift var att slå ihop flera hemsidor till en. Den nya hemsidan skulle bli modern och få ett nytt och fräscht utseende. Projektet skulle lansera den nya hemsidan strax innan mässan.
Pandemin med sina restriktioner gjorde att merparten av våra möten genomfördes via Teams med sina för- och nackdelar.
Ett VD byte skulle ha kunnat äventyra projektet.
Kriget i Ukraina tog plats och rampljuset riktades mot hjälp till Ukrainare som tagit sig till Sverige. Frisörsalongerna hjälpte till med arbetstillfällen.
Försäljningen gick inte att följa upp automatiskt därför att Frisörföretagarna hade redan valt en IT-lösning för själva köpet av biljetterna. Den IT-lösningen tillät inte automatisk återrapportering så det blev manuell handpåläggning för att hålla sig uppdaterad.
Mässan vände sig till frisörer i hela Norden: Sverige, Finland, Danmark och Norge. Utmaningen var att presentera annonser på svenska för svensktalande och på engelska för icke svensktalande utan att öka annonskostnaderna drastiskt.
Results
Efter mässan frågade jag ifall jag fick skriva en ‘Success Story’ men eftersom jag inte deltog på mässan själv ville jag först stämma av ifall det blev en succé. “Men ja! Kul! Det blev en dundersuccé =)” svarar Linnéa Wallin, Kommunikationsansvarig på Frisörföretagarna.
Hela konceptet blev kostnadseffektivt och uppnådde resultatet med fler sålda entrébiljetter än tidigare till en CPA (Cost per Acquisition) som Frisörföretagarna inte skådat tidigare.
The Implementation Provider
Zandman Consulting AB erbjuder Riktad Digital Marknadsföring för medlemsorganisationer. Vi driver försäljning åt våra kunder genom att generera konverteringar, leads, prospekt och skapar medvetenhet. Med ett automatiserat arbetsflöde och KPI:er specifikt framtagna för våra ändamål kan vi ta oss an all typ av försäljning men vi har valt att specialisera oss på att tillgodose medlemsorganisationernas behov.
Vi har lång erfarenhet, hög kompetens och med stort engagemang utför vi alla våra uppdrag professionellt.
0 Comments